Zdravotní pojišťovna je tak trochu součástí rodiny každého pojištěnce. Stojí v pozadí, a když je potřeba, postaví se do první linie a pomůže. Jaké ale budou podmínky v sektoru zdravotního pojištění v příštích letech, není úplně jasné. Do systému je totiž nejprve třeba vrátit rovnováhu mezi příjmy a výdaji, říká generální ředitel Zdravotní pojišťovny OZP Radovan Kouřil.
OZP se prezentuje hlavním sloganem „Péče o to nejcennější, co máme“. Jak chcete, aby Vás pojištěnci vnímali?
Jak vyplývá už z názvu kampaně – naším přáním je, aby nás klienti vnímali jako jistotu. Jako neviditelnou jistotu, kterou nejspíš po většinu roku nepotřebují, ale která jim pomůže, kdykoli ta potřeba nastane. Spolehlivě, rychle, profesionálně.
Byli bychom rádi, aby OZP byla tak trochu součástí rodiny každého našeho pojištěnce. Mezi námi a pojištěnci je jakési neviditelné pouto spočívající v péči o jejich zdraví. Po celý život, od mládí do stáří. V zimě, v létě, ve dne, v noci…
Nabídka zdravotních pojišťoven se v mnoha ohledech velmi podobá. Podle čeho si mají klienti vybírat v roce 2024 zdravotní pojišťovnu?
Pojištěnci by měli hledat takovou pojišťovnu, která jim v době, kdy to potřebují, zajistí spolehlivou a kvalitní péči. Při rozhodování o registraci by si tedy měli především ověřit, jestli lékaři, u kterých jsou registrovaní, mají s příslušnou pojišťovnou uzavřenou smlouvu. Pak by si měli všímat nabídky benefitů, jestli ta nabídka odpovídá jejich potřebám, zda podporuje zdravý životní styl, jak s klienty pojišťovna komunikuje, a tak podobně.
OZP začala jako první zdravotní pojišťovna komunikovat s pojištěnci prostřednictvím elektronické aplikace. Jak si klienti na VITAKARTU zvykli a jak moc ji využívají?
My jsme s naší VITAKARTOU, jako nástrojem komunikace s klienty, začali už před více než 10 lety. Byli jsme tehdy úplně první. Dnes jsme ale úplně jinde. VITAKARTU používá více než 400 tisíc pojištěnců. Každý měsíc se do VITAKARTY přihlásí více než 100 tisíc z nich. Představte si, že bychom je museli obsloužit na pobočkách.
VITAKARTA aktuálně nabízí kolem 50 funkcionalit. Unikátní je například on-line kontrola nežádoucích lékových interakcí, zobrazování výsledků laboratorních vyšetření absolvovaných v sítích společností SYNLAB a SPADIA, přehled o vykazované péči a službách, ve kterém klienti vidí, jaké výkony na ně lékaři vykazují. Jsou to jedinečné služby.
Hodně se mluví o tom, že za dostupnost zdravotní péče v dostatečném rozsahu jsou zodpovědné zdravotní pojišťovny. Jak reálně ale mohou pojišťovny přispět k řešení ne vždy vyhovujícího pokrytí republiky sítí zdravotnických pracovišť?
Toto je velmi komplikované téma. Ano, z pohledu zákona je to jasné – zodpovědnost za zajištění dostupnosti zdravotní péče, a to jak místní, tak časové, mají zdravotní pojišťovny.
Je ale také pravda, že situaci významně ovlivňují faktory, které jsou mimo hranice vlivu zdravotních pojišťoven. Mluvím například o zájmu lékařů otevírat nové ordinace v některých regionech republiky, přebírání ordinací například po lékařích, kteří odcházejí do důchodu, o ochotě vstupovat do smluvního vztahu s pojišťovnami v některých lékařských specializacích, podpoře zájmu o studium nedostatkových lékařských oborů, podpoře většího zapojení kvalitních zdravotníků ze zahraničí do českého zdravotnického systému…
Děkuji za rozhovor.
Text: František Tlapák
Foto: OZP