Oslovila nás čtenářka s prosbou, jak zařídit dětský pokoj pro své tři syny, starší devítiletá dvojčata a mladšího 2,5letého brášku. Pokoj je situovaný na jihovýchod.
Místnost je relativně velká 4×5 metrů s velkým oknem a dveřmi v rohu. Na podlaze jsou dřevěné parkety a dveře rovněž z masivního dřeva v provedení světlého dekoru dřeva.
Neutrální a nadčasové řešení
Chlapci jsou sportovně založení, máji rádi přírodu a historii, záliby mají ve stavebnicích, autech a fantasy tématech. Rodiče by preferovali neutrální a nadčasové řešení, které bude dětem vyhovovat dalších několik let. Chtěli by nábytek v provedení světlého dřeva, které bude odolné a snadno udržovatelné. Rádi by, aby byla v pokoji pro starší chlapce palanda a pro mladšího brášku již plnohodnotné jednolůžko. Nesmí chybět úložné prostory pro hračky a učení a samozřejmě psací stoly.
Postele zaberou nejvíce místa
Dispozičně jsem vycházela z umístění palandy a vůbec všech tří lůžek, které zaberou nejvíce místa. Umístění jsem volila rohové, aby nezabíralo mnoho prostoru, který budou využívat tři děti na různé činnosti. Takže na palandu, která je v rohu místnosti, navazuje i třetí postel. Konstrukčně je vše spojeno s nábytkovou sestavou na jedné straně a šatní skříní na straně druhé.
Úložný prostor v nábytkové soustavě
Postýlky jsou jednoduché, u spodních lůžek jsou navíc zásuvky, do kterých je možné uložit jak hračky, tak i sezónní šaty a podobně. Nábytková sestava skýtá spoustu úložného prostoru jak v otevřených regálech – pro knížky a hračky, tak i v uzavřených modelech se dvířky, kam si mohou děti ukládat své osobní předměty a drobnosti. Šatní skříň je navržená až do stropu, stejně jako nábytková sestava. Prostor je tak využitý na maximum. Skříň má tři oddíly pro každého chlapce spolu se šuplíky a otevřenými nikami, které modul dekorativně zdobí, ale jsou samozřejmě plně funkční a lze do nich ukládat například helmy či jiné sportovní potřeby, které nepatří do uzavřeného prostoru.
Společný mobilní stůl
Hodně jsem se zabývala možnostmi, jak řešit psací stoly pro tři chlapce. Nakonec jsem se rozhodla pro variantu společného mobilního stolu, který je umístěn v prostoru a mohou u něj pracovat všichni. Velikost stolu zároveň umožňuje i to, aby jeden mohl například malovat a druzí dva hrát třeba nějakou hru. Mohou být spolu, ale zároveň každý může dělat jinou činnost. Mobilita stolu navíc umožňuje jeho přesunutí, pokud by potřebovali pro nějakou činnost větší plochu na podlaze.
Dekorativní tapeta – mapa
Mezi dveřmi a oknem jsou nízké skříňky, kde je možné ukládat psací potřeby a učení. Na skříňkách je odkládací prostor pro elektroniku či vystavení nějakého chlapci postaveného modelu a podobně. Stěnu jsem nechala prázdnou jen s dekorativní tapetou – mapou, na kterou si chlapci mohou malovat, lepit obrázky, dělat nástěnku a podobně. Pokud bude třeba časem vytvořit úložný prostor, není problém na tyto nízké skříňky vystavět uzavřené skříně či otevřenou knihovnu. Za dveřmi je prostor volný, můžou se tam ukládat různé sportovní pomůcky.
Světlý dekor dřeva s černým mořením
Vše jsem navrhla v provedení světlého dekoru dřeva, v kombinaci s černým mořením. Černé prvky nábytek dekorují a rozbíjí dřevěné plochy. Místo černé lze samozřejmě podle oblíbenosti volit i barvu jinou. Co se týče odolnosti a údržby materiálu, bude lepší volit lamino namísto masivu či dýhy. Je cenově přijatelnější a odolnější. Konstrukce palandy bude muset být ale kombinovaná s masivními dřevěnými a nebo kovovými díly, které zajistí bezpečnost a pevnost celé sestavy.
Vše je spravedlivě rozděleno
Snažila jsem se navrhnout nábytek tak, aby se chlapcům líbil i v pozdějším věku a aby jej mohli podle nálady a zálib dekorovat. Také jsem brala v potaz mobilitu a vůbec pohyb tří osob v místnosti tak, aby bylo vše spravedlivě rozděleno a sloužilo všem chlapcům.
Text a vizualizace: Kateřina Mlejnková
Kateřina Mlejnková – návrhy nábytku a vybavení interiérů
Hlavním oborem a zároveň také jejím velkým koníčkem je navrhování nábytku a interiérů, jejich následná realizace se vším, co s vybavením interiérů více či méně souvisí a co vlastně dělá domov domovem. V letech 1997-2001 absolvovala SUPŠ obor nábytkářství. Od roku 2001 se zabývá projektováním interiérů a bytovým designem.