Mnoho lidí, kteří vlastní nemovitosti nebo byty, si neuvědomuje, kolik nástrah na jejich majetek se může skrývat ve zdánlivě bezpečném prostředí. Pojistit si auto je ze zákona povinné, a proto nad tím motoristé nijak zvláště nepolemizují, a navíc vědí někdy i z vlastní zkušenosti, jak drahé škody jim mohou po nehodě naúčtovat poškození, do kterých najeli třeba při nedodržení přednosti zprava.
Ale pojištění bytu či domu někomu už tak samozřejmé nepřipadá. Lucie Žulavská, právnička a odbornice na oblast neživotního pojištění v České asociaci pojišťoven, upozorňuje: „Lidé si všechna rizika často neuvědomují, ale průměrná škoda z pojištění majetku vyplacená pojišťovnami je ve výši kolem 36 000 Kč. Ovšem ty závažnější škody, například následky požárů nebo vichřice, po sobě mohou zanechat mnohonásobně vyšší účtenku. A ta samozřejmě nepříjemně zahýbe rodinným rozpočtem.“ Dále dodává: „S ohledem na typ pojištění, například nemovitosti nebo bytu, a také na konkrétní pojišťovnu a její produkty se částky mohou lišit, ale obecně lze říct, že za několik set korun pojistného rozhodně stojí předejít nečekaným finančním nepříjemnostem.“
Pojistná smlouva pod lupou
Při výběru pojištění majetku je potřeba především zvážit všechna rizika, která potřebujete ošetřit, dejte si záležet na nastavení správné výše limitů pojistného plnění, resp. pojistných částek a zajímejte se i o rozsah asistenčních služeb. Zamyslete se také nad možnostmi připojištění. To není jen zbytečným luxusem, ale může pro vás být v nepříznivé situaci užitečným pomocníkem.
Nedílnou součástí majetkového pojištění by měly být asistenční služby. Základem je asistence pro případ stavu nouze (např. zabouchnuté dveře, prasklé vodovodní potrubí). Nadstandardní asistenční služba může obsahovat navíc například právní asistenci, IT asistenci, která může pomoci při úniku či ztrátě dat, a osobní asistenci, která zajistí zase například úklid domácnosti v případě nemoci či úrazu, či velmi často využívanou pomoc zámečníka.
Ruku v ruce s pojištěním majetku jde pojištění odpovědnosti za škodu v běžném občanském životě. To ocení například majitelé domácích mazlíčků, kteří mohou způsobit škodu na zahradě souseda nebo i rodiče, když jejich dítě na návštěvě rozbije drahý předmět. Někomu se zase neopatrností podaří zničit cizí počítač či kolo a škoda za desetitisíce a více je na světě. Před blížícími se prázdninami je dobré vědět, že pojištění odpovědnosti ve valné většině pokryje např. i škody, které způsobíte třetí straně např. jízdou na kole. Pojištění odpovědnosti může jít ruku v ruce s pojištěním majetku, cestovním pojištěním nebo životním pojištěním. A pojištění odpovědnosti je velké téma i s aktuálním nástupem dětí do škol po dlouhé době on-line vyučování. I ve škole na ně číhají rizika. Jsou to zejména úraz, ztráta, krádež nebo způsobení škody či újmy na zdraví. Ochránit rodiče před výdaji za tyto škody může právě pojištění odpovědnosti. Například k újmě na zdraví dochází nejvíce během tělesné výchovy, na výjezdních akcích pořádaných školou, zejména na lyžařském výcviku, ale také během přestávek mezi vyučováním. Způsobí-li žák či student škodu na majetku školy, za kterou odpovídá, lze ji uhradit z pojištění odpovědnosti dotyčného viníka. Pojištění kryje ale jen neúmyslně způsobené škody z nedbalosti.
Škoda je na světě. Jak postupovat?
Ačkoliv jste byli opatrní, šetrně zacházeli se svým majetkem, i tak se může stát, že vám nahodilá situace přinese škodní událost v podobě vyhořelé kuchyně, poničené střechy od vichřice nebo zatopené koupelny od prasklé hadice u pračky. Jak v tu chvíli postupovat, abyste škodu mohli co nejdříve vyřídit s pojišťovnou?
Lucie Žulavská radí: „Zásadní je neprodleně po zjištění vzniku škody zabránit jejímu dalšímu rozšiřování a zvětšování, nebo se o to alespoň v rámci možností pokusit, a snažit se uchránit co nejvíce věcí před dalším znehodnocením. Jakmile příčina vzniku škody pomine, je důležité vše mimořádně pečlivě zdokumentovat a pojistnou událost bezodkladně nahlásit své pojišťovně. Tímto oznámením započíná likvidace škody.“
Nahlášení pojistné události není v dnešní době nic složitého. Dokonce nemusí poškozený už ve většině pojišťoven chodit do pobočky, ale může škodu nahlásit snadno on-line či telefonicky. Některé pojišťovny mají na nahlášení webové či mobilní aplikace, kam lze rovnou nahrát i potřebné dokumenty. Klienti pojistnou událost nahlásí přes mobilní telefon zodpovězením jen několika otázek a vyplněním údajů. Následně dodají fotky škody a další nezbytné podklady. Pojišťovna potom vyhodnotí rozsah poškození a krytí pojistnou smlouvou. Bez dlouhého čekání poskytne návrh pojistného plnění nebo jiný způsob řešení pojistné události.
Budoucnost už nám šlape na paty
Ani pojišťovny se nevyhnou modernizaci, která přichází s novými technologiemi. Naopak moderním technologiím mnoho pojišťoven jde vstříc. K novinkám poslední doby patří u některých pojišťoven i podpora zabezpečení domácnosti a nemovitosti chytrými senzory − pohybovými, vodními či třeba kouřovými (tzv. IoT produkty). Jedná se především o moderní prvek prevence před vznikem rozsáhlejších škod. Proto pak třeba v případě, kdy pojištěné věci byly v době vzniku škody prokazatelně chráněny takovýmto IoT produktem a škoda vznikla působením střeženého rizika, pojišťovna při stanovení pojistného plnění nebude například uplatňovat spoluúčast.
Po vichřici zůstane nejen díra ve střeše nebo zničené auto, ale i velké faktury za škody. Nepodceňujte pojištění
„Když se přežene přes krajinu vichřice, nebo i v nejhorším případě přímo tornádo, jehož svědky byli obyvatelé jižní Moravy, nejčastější škody bývají na majetku obyvatel, ať už jsou to rozbitá okna, poničené nebo zcela ulétlé střechy, poškozená fasáda nebo zahrada domu nebo bohužel v extrémních případech celé domy srovnané se zemí. Lidé mají v mnoha případech pojištěnou buď jen nemovitost, nebo jen domácnost a problémy při řešení škodních událostí jsou pak způsobeny právě tím, že jsou tyto dva segmenty pojištění často zaměňovány a veřejnost si pak mylně myslí, že jsou adekvátně zajištění jedním z nich“, říká Lucie Žulavská, právnička a gestorka oblasti neživotního pojištění České asociace pojišťoven. „Doporučuji vždy pečlivě zvážit, které z pojištění odpovídá vašim potřebám a následně ani nezapomenout na pravidelné aktualizace pojistné smlouvy, co se týče stanovování pojistných částek, resp. limitů pojistného plnění, a to nejenom v okamžiku zhodnocení stavby nebo domácnosti,“ upozorňuje také a dodává: „Aktualizovat smlouvu je nutné například po rozsáhlejší rekonstrukci, ať už to je po poškození střechy vichřicí nebo po povodních či po modernizaci jednotlivých místností, například koupelny, kuchyně.“
Nejčastější běžné škody, které domácnosti zasáhnou, bývají požáry, prasklá potrubí nebo škody způsobené vloupáním. Nicméně mnohem ničivější následky mají živelní události, jako jsou právě povodně, vichřice, krupobití nebo škody způsobené tíhou sněhu. Tyto události se pak mohou výrazně podepsat na rodinných financích, pokud poškození nemají pojištění nebo je-li jejich pojištění nedostatečné. Průměrná výše škody z vichřice se pohybuje okolo 28 tisíc korun, ale může se vyšplhat i na mnohonásobně vyšší částky, jak tomu bylo právě v případě zmíněného tornáda, kde se průměrná škoda majetku pohybuje kolem 172 tisíc korun. Tornádo jako takové spadá v pojišťovnictví do kategorie vichřice, škody jím způsobené jsou tedy plně hrazeny z pojištění majetku, které kryje riziko škod z přírodních živlů. „Je důležité věnovat zvýšenou pozornost pojistným podmínkám při sjednávání pojistné smlouvy. Ohlídat si, zda je ve smlouvě zahrnuto krytí škody způsobené přírodními živly, jejich konkrétní specifikace, a zda jsou sjednané adekvátní limity pojistného plnění,“ upozorňuje dále k problematice Lucie Žulavská.
Pojištění nemovitosti pokryje poničenou střechu, pojištění domácnosti elektroniku nebo nábytek
Když odnese vítr střechu domu, poničí okna a dveře nebo například fasádu, škodu majiteli objektu ve většině případů pokryje dobře sjednané pojištění nemovitosti, ale i pojištění domácnosti, pokud jsou řádně pojištěny stavební součásti.
A nejlepší ochranou majetku v domácnosti (elektroniky, nábytku, vybavení bytu) je tzv. pojištění domácnosti. „Je důležité při sjednávání pojištění nejen konzultovat výši pojistných částek, resp. limitů pojistného plnění, ale ověřit si například i to, že když dojde k přerušení dodávek elektrické energie během nějaké živelní události, zkazí se mi potraviny, často ve výši několika tisíc korun, tak že u většiny pojišťoven je i tuto skutečnost možné pojistit a za jakých podmínek,“ vysvětluje Lucie Žulavská. Dále připomíná fakt, že pojištění domácnosti se vztahuje nejen na vybavení domácnosti, ale v některých případech i na věci ve sklepě, kůlně či garáži.
Lucie Žulavská vysvětluje, co si ještě může klient v pojištění majetku zvolit: „Součástí majetkového pojištění mohou být i asistenční služby. To může být vnímáno jako zbytečný luxus, ale v nepříznivé situaci je to užitečný pomocník. Zároveň je nutné nezapomínat na důležitost pojištění odpovědnosti, které pojišťovny nabízí jak samostatně, tak jako součást majetkového pojištění.“
Povídání o pojištění majetku a škodách způsobených přírodními živly uzavírá Lucie Žulavská slovy: „Jak dobře je pojištění nastavené, se často prověří až s příchodem škodní události. A to už může být i pozdě na to litovat, že člověk pojištění buď vůbec neměl, nebo ho měl nedostatečně uzpůsobené svým potřebám. V lepším případě nastavená pojistná částka, resp limit pojistného plnění, nepokryje celou škodu na majetku, v horším se může stát, že situace, která klienta postihla, není v rámci jeho pojistné smlouvy vůbec zahrnutá. Doporučuji si sjednat pojištění nemovitosti i domácnosti v rozsahu odpovídajícím skutečným potřebám klienta a předejít tak nepříjemným situacím.“
Text: Veronika Nová
Foto: ČAP a archiv redakce